Vanskelige elever

Læserbrev fra formanden, bragt i JydskeVestkysten.

 

 

Ikke alle elever med vanskeligheder er vanskelige

 

Når elever har vanskeligheder, betyder det ikke nødvendigvis, at de er vanskelige.

I mandags rullede nyheden om, at lærere mener, hver fjerde elev i skolen er vanskelig. Konklusionen kommer fra den norske professor Thomas Nordahl.



Professoren må have fået noget galt i halsen. Det, som lærerne har svaret på, i den undersøgelse Thomas Nordahl har lavet, er, hvor mange elever, der har vanskeligheder. Fordi en elev har vanskeligheder, er det jo ikke ensbetydende med, at eleven er vanskelig og dermed en udfordring for læreren. Se det er jo noget ganske andet.



I præmielandet Finland giver man op mod 40 % af eleverne en eller anden form for speciel støtte, og vi ved, at man i Frankrig dumper over 40 % af eleverne én gang i skoleforløbet. Der er således intet opsigtsvækkende i, at 25 % af eleverne og 30 % af drengene i den danske folkeskole efter lærerens vurdering har vanskeligheder. Men det gør dem altså ikke vanskelige!



Lisbet Skyum

Kredsformand

Sønderborg Lærerkreds

Fjordvej 31

6320 Egernsund

lisk@dlf.org



 

Emner

Målgruppe